|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

شورای حفاظت از منابع آب در استان همدان برگزار شد

اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان همدان در سالجاری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان با بیان اینکه میزان بارش از ابتدای سال آبی، تاکنون 293 میلی متر بود، گفت: در سال قبل 341 میلی متر بارش داشته ایم که این میزان 14 درصدکاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

مهندس مرتضی عزالدین میزان حجم ذخیره مخزن سد اکباتان را 19 میلیون متر مکعب دانست و افزود: این میزان ذخیره 9 درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد و همچنین میزان ورودی آب در حال حاضر کمتر از 350 لیتر در ثانیه است که از این میزان 636 لیتر در ثانیه برای مصرف شرب همدان و  405 لیتر در ثانیه به مصرف کشاورزی باغات پایین دست سد می رسد.

وی کل حجم آب ورودی به سد اکباتان را در سال آبی جاری 26 میلیون متر مکعب اعلام کرد و یاد آور شد: در سال آبی جاری که از ابتدای مهر ماه سال گذشته شروع شده بیش از 13 میلیون و 800 هزار متر مکعب آب برای مصرف شرب همدان از سد خارج شده است.

عزالدین عنوان کرد: با همکاری استاندار , معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری , دادگستری کل استان , نیروی انتظامی , فرمانداران در سال 93 تعداد 659 حلقه چاه غیر مجاز دارای حکم قضایی انسداد با حجم آب صرفه جویی بیش از81 میلیون متر مکعب و عمق  انسداد 30 کیلومتر پر شده است.

وی همچنین از انسداد چاه های غیر مجاز دارای احکام قضایی خبر داد و گفت: از ابتدای سال 94 نیز تا کنون 102 حلقه چاه غیر مجاز دارای احکام قطعی قضایی با حجم آب صرفه جویی شده هفت میلیون و 700 هزار متر مکعب و عمق 3400 متر پر شده است.

مهندس مرتضی عزالدین تاکید کرد: در سال 94 نیز پیش بینی شده با تأمین اعتبار لازم حدود 600 حکم قضایی قطعی چاه های غیر مجاز بویژه در شهرستانها کبودراهنگ – رزن – بهار و همدان اجرا گردد که در قانون تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه اشاره شده، چاه هایی غیر مجازی که در دشت های فاقد ظرفیت آبی هستند بایستی پر و مسلوب المنفعه شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه عامل مهم موفقیت در اجرای احکام صادره چاههای مجاز حمایت و همکاری مناسب دادگستری و نیروی انتظامی و مسئولین اجرایی استان است، افزود:از نیمه دوم سال 93 مجموعاً 18 جلسه شورای حفاظت از منابع آب، که 4 جلسه استانی و 14 جلسه شهرستانی بود،تشکیل شده است.

 وی افزود:حال حاضر 17 گروه گشت و بازرسی بصورت دائمی و شبانه روزی و در ایام تعطیل در دشتهای استان وظیفه نظارت و بازرسی منابع آبی را بر عهده دارند و با افزایش اعتبارات طرح احیاء تعادل بخشی در سال 94 تعداد این گروه ها نیز افزایش می یابد.

عزالدین گفت: سامانه 3121 نیز برای دریافت گزارش های مردمی در خصوص مسائل آب , حفر چاههای غیر مجاز , اضافه برداشت چاههای مجاز در حال راه اندازی است و به محض شروع کار موضوع از طریق صدا و سیما  و جراید اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: به منظور پیگیری اجرای احکام , هر هفته روزهای سه شنبه جلسات تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه و غیرمجاز در شرکت تشکیل و عملکرد مدیران شهرستانها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مرتضی عزالدین تصریح کرد: تا کنون 1127 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاهها نصب گردیده و موضوع راه اندازی و شارژ این کنتورها در دستور کار شرکت آب منطقه ای و شرکت توزیع نیروی برق قرار گرفته است و برای 157 دستگاه کنتور نیز کارت حق آبه کشاورزی شارژ شده است.

 

وی اظهار کرد: در سال 93 با چاههای مجازی که اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی داشتند طبق قوانین و مقررات و رأی وحدت رویه دیوان عدالت به شدت برخورد قانونی بعمل آمد و این روند در سال 94 نیز ادامه خواهد داشت .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان در پایان گفت: اعتبارات فصل منابع آبی در سال 94 نیز مطابق سال 93 افزایش یابد تا با استفاده از این منابع مالی پروژه های کوچک و کوتاه مدت از قبیل افزایش فیلترهای شنی تصفیه خانه عباس آباد برای افزایش ظرفیت 80 لیتر آب شرب از رودخانه عباس آباد  و همچنین اجرا و تکمیل انتقال آب رودخانه دره مرادبیگ در برنامه زمانبندی تعیین شده تکمیل گردد.

در ادامه نایب رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: طبق ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب متخلفین حفر چاههای غیرمجاز مکلف به اعاده به وضع سابق  هستند و از آنجائیکه مالکین چاههای غیر مجاز اقدام به پرکردن چاههای خود نمی نمایند لذا دولت بر اساس اعتبارات تخصیص داده شده با نماینده اجرای احکام دادگستری چاههای فوق را پر و با تهیه دادخواست هزینه انسداد و خسارت بر آبخوان را مطالبه می نمایند.

مهندس محمودرضا عراقی تصریح کرد: در حال حاضر پیگیری های خوب دادگستری و مسئولین اجرایی مبنی بر اجرای احکام صادره چاه های غیر مجاز فرصت بسیار مناسب برای استان و شرکت آب منطقه ای است،و تا زمانیکه این تعامل , همدلی و دلسوزی برای آب استان در همه دستگاه ها وجود نداشته باشد نمی توان گام مهمی برای بهبود منابع آب زیرزمینی برداشت.

عراقی گفت: موضوع انسداد چاههای غیر مجاز در استان همدان مورد تقدیر وزیر نیرو قرار گرفته و ایشان از تمام مسئولین اجرائی , دستگاه قضائی , نیروی انتظامی و فرمانداران قدردانی کرده اند.

وی افزود: ما نباید زمینه بی اعتمادی مردم به قانون را فراهم نماییم، و همه ما بایستی به آب استان خدمت نمایم و با همدلی و برنامه ریزی لازم جلوی تخلفات فعلی و احتمالی در حوزه آب را بگیریم.

عراقی اظهار کرد: نامه اخیر معاون دادگستری، خطاب به نماینده محترم ولی فقیه در استان مبنی بر توجیه مردم برای جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز گام مهمی در اطلاع رسانی منابع آب زیرزمینی استان می باشد.

محمودرضا عراقی گفت: مسائل و تنش های اجتماعی انسداد چاههای غیر مجاز در شورای تأمین شهرستان مطرح و حل و فصل گردد و در صورت نیاز به تصمیم دیگر , به شورای تأمین استان ارجاع می گردد.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکید شورای عالی آب کشور و پیگیری تشکیل شورای حفاظت از منابع آب استان, خوشبختانه این شورا با حمایت استاندار محترم با محوریت دفتر معاونت عمرانی استانداری بعنوان نایب رئیس تشکیل و ضمن تاکید به فرمانداران , جلسات شورای حفاظت از منابع آب شهرستانها نیز تشکیل و از نیمه دوم سال 93 عملکرد مناسبی در این خصوص داشته است، که این شورای حفاظت از منابع آب استان یکی از مهمترین شوراهای استان می باشد.

معاون عمرانی استاندار افزود: یکی از ابزارهای بازدارنده حفر چاههای غیرمجاز جدید,پر ومسلوب المنفعه نمودن چاههای دارای حکم صادره فعلی است و پس از اجرای حکم شرکت آب منطقه ای بایستی دادخواست اخذ هزینه انسداد چاه و هزینه خسارت بر آبخوان را تهیه و از طریق دادگاهها پیگیری نماید.

وی افزود: به وسیله کنتورهای هوشمند آب و برق در شرایط خشکسالی می توان برداشت منابع آب زیرزمینی از طریق چاه ها را مدیریت نمود و با اولویت بندی نسبت به نصب کنتور بر روی چاهها و تعیین و شارژ حق آبه آنها اقدام نمود.

عراقی تصریح کرد: کارگروه آئین نامه اجرایی ماده 11 قانون تشکیل جهاد کشاورزی به دبیری سازمان جهاد کشاورزی بایستی بصورت منظم و مستمر تشکیل گردد.و  در این کارگروه اشتراتژی مصرف بهینه آب کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که این کارگروه بعنوان ابزاری، سیاست ها را در بخش کشاورزی اصلاح نمائیم.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

 

کد خبر: 618
  تاریخ خبر : 1394/03/04
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/03/04
 مدیر سایت
 1486
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 39
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 2,171
  • بازدید دیروز : 5,931
  • کل بازدید : 5,286,480
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 11:41:25
  • شناسه IP شما : 44.200.240.205

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :