|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تا پايان امسال 238 دستگاه کنتور هوشمند بر روي چاههاي برقدار استان نصب مي شود

بر اثر برداشت بي رويه و کنترل نشده آب از مخازن زيرزميني فروچاله هاي متعددي در دشت کبودرآهنگ ايجاد شده که اين يکي از عواقب اضافه برداشت است.

تا پايان امسال 238 دستگاه کنتور هوشمند بر روي چاههاي برقدار استان نصب خواهد شد

 

آب اين ماده ارزشمند و حياتي کالاي اقتصادي گرانبهايي است که چون ارزان به دست ما مي رسد ارزش واقعي آن را درک نمي کنيم. در حالي که منابع آب شيرين هر روز کمتر مي شود مصرف، هچنان در سطح بالا باقي مانده است. اکنون که رفته رفته کمبود اين کالاي ارزشمند به چالشي بزرگ و بزرگ تر تبديل مي شود چه بايد کرد ؟ چگونه مي توان اين نعمت گرانبهاي خدادادي را حفظ کرد ؟

در اولين لحظه اي که با گودال هاي کوچک و بزرگ گاهي به عمق 20 و قطر 45متر در اطراف روستاهاي شهرستان کبودرآهنگ از توابع استان همدان روبرو مي شويم از جاي فرود يک بشقاب پرنده گرفته تا هر چيز ديگري به ذهنمان خطور مي کند جز اينکه اين نتيجه رفتار ما با اين گوهر دو حرفي يعني "آب" است.

 بر اثر برداشت بي رويه و کنترل نشده آب از مخازن زيرزميني فروچاله هاي متعددي در دشت کبودرآهنگ ايجاد شده که اين يکي از عواقب اضافه برداشت است. از ديگر تبعات برداشت بيش از حد آب از منابع زيرزميني آسيب به راههاي ارتباطي،خسارت به سازه ها، خرابي پوشش جاده ها، ايجاد شکاف زمين، خسارت به نواحي صنعتي و کشاورزي و خطرات براي نواحي شهري را مي توان نام برد. يکي از راهکارهاي شرکت مديريت منابع آب ايران براي کنترل برداشت آب از چاهها نصب کنتورهاي هوشمند بر روي چاههاي برقدار است. براي آشنايي بيشتر با اين طرح گفتگوي انجام شده با مهندس منصور ستوده معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي همدان را در زير مي خوانيد:   

وي مي گويد: در حال حاضر در کشور ما براي اندازه گيري ميزان آب برداشت شده از چاهها از کنتورهاي مکانيکي استفاده مي شود که به دليل ورود املاح و شن و ماسه عمر متوسط آنها حدود 6 ماه است. ميزان آب برداشتي از هر چاه توسط شرکت آب منطقه اي مشخص شده و اضافه برداشت از آن تخلف تلقي مي شود. در حال حاضر براي جلوگيري از اضافه برداشت عمق چاه و توان پمپ را محدود مي کنيم که شاهد تخلفات متعددي ازجمله افزايش عمق چاه بدون مجوز قانوني هستيم.  

وي مي افزايد: کنتور هوشمند طوري ساخته شده که مي توان با يک کارت که در اختيار بهره بردار قرار مي گيرد ميزان برداشت آب را کنترل کرد بدين صورت که ميزان مجاز آب قابل برداشت در کارت ثبت مي شود و بهره بردار قادر به برداشت غير مجاز آب نخواهد بود. با توجه به بند (ب) ماده 17 قانون برنامه چهارم توسعه مبني بر " الزام وزارت نيرو به جبران کسري 25 درصدي مخزن آب هاي زيرزميني در دشت هاي ممنوعه و بحراني کشور " طرح بکار گيري کنتور هوشمند آب و برق در دستور کار وزارت نيرو قرار گرفته است.

معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي همدان در ادامه مي گويد: با اجراي کامل اين طرح کنتور هوشمند آب و برق جايگزين دو کنتور موجود در چاههاي کشاورزي (کنتور ديجيتال سه فاز برق و کنتور حجمي آب )مي شود. اين دستگاه علاوه بر دارا بودن قابليتهاي دو کنتور مذکور مزاياي متعدد ديگري از جمله روش اندازه گيري انحصاري مصرف آب و سيستم اعتباري براي مديريت حقابه را ارائه مي دهد. سامانه کنتور هوشمند آب و برق اطلاعات را در سطوح مختلف ثبت و مديريت مي نمايد. در بالاترين سطح نرم افزار نصب شده در کامپيوتر مجهز به کارتخوان وظيفه جمع آوري و مديريت اطلاعات در بانک اطلاعاتي و همچنين تعيين تنظيمات کنتور هوشمند آب وبرق را عهده دار است.

مهندس منصور ستوده درباره اهداف اين طرح مي گويد: کنترل ميزان برداشت آب از چاه هاي منطقه، حفاظت از منابع آب زيرزميني، افزايش طول عمر چاه، اجراي قانون توزيع عادلانه آب و همچنين حمايت از سرمايه گذاري هاي انجام شده، از اهداف مهم اين طرح هستند.

وي با اشاره به اينکه اجراي اين طرح در استان همدان از سال 88 آغاز شده است مي گويد: در سطح استان تعداد 5 هزار و 838 حلقه چاه برقي شناسايي شده است. که در سال گذشته نصب تعداد 333 دستگاه کنتور هوشمند در 9 شهر استان انجام شد. وي مي افزايد: اعتبار اختصاص يافته سال 89 به اين پروژه 4 ميليارد و 139 ميليون ريال است که طبق برآورد کارشناسان شرکت آب منطقه اي تا پايان امسال 238 دستگاه کنتور هوشمند بر روي چاههاي برقدار استان نصب خواهد شد.

وي در خصوص اولويت واگذاري کنتورها مي گويد: واگذاري کنتورها بر اساس ديماند غيرمجاز و برداشت غيرمجاز آب از هرچاه صورت مي گيرد. و البته دشت هاي بحراني و ممنوعه از اولويت بيشتري برخوردارند.

وي مي افزايد: تا پايان امسال فقط کار نصب کنتورها صورت مي گيرد و توزيع کارت هاي حقابه  بهره برداران از سال 1390 در سطح استان اجرايي مي شود.

معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي همدان در پايان،  مشارکت و همکاري کشاورزان را در اجراي طرح مذکور خواستار شد.

گزارش: فريبا کمري

کد خبر: 141
  تاریخ خبر : 1389/08/22
 1263
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 43
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 4,952
  • بازدید دیروز : 3,669
  • کل بازدید : 5,283,330
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 11:41:25
  • شناسه IP شما : 3.85.211.2

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :