|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

طرح داناب با مشارکت ۳۲ هزار دانش‌آموز و معلم استان همدان پایان یافت

سومین دوره طرح داناب (دانش‌آموزی نجات آب) با مشارکت بیش از ۳۲ هزار دانش‌آموز و معلم با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان همدان  در آیین پایانی سومین دوره طرح داناب (طرح دانش‌آموزی نجات آب) گفت: دانش آموزان به عنوان سفیران آب، آموزه‌های، مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب را به خانواده‌هایشان انتقال دهند.

داود شاهسوند با اشاره به خشکسالی حادث شده در سنوات گذشته ، افزود: سال گذشته شرایط بارش‌ها مناسب نبود متاسفانه این موضوع امسال هم تداوم پیدا کرد به نوعی که 26 درصد نیز کمتر از  سال گذشته بارش در استان اتفاق افتاد.

وی خطاب به دانش‌آموزان اظهار داشت: در دروس تاریخ و جغرافیا خواندید که چه تمدن‌هایی در کنار رودخانه‌ها و منابع آبی تشکیل و چه شهرهایی به خاطر خشکسالی و نبود آب، تخلیه شد.

شاهسوند با تاکید بر اینکه آب الفبای زندگی است و با نبود آن زندگی پایان می‌یابد، تصریح کرد: از ۱۰۰ درصد آبی که در ایران استفاده می شود، ۹۲ درصد در حوزه کشاورزی، ۶ درصد مصارف آشامیدنی و ۲ درصد در حوزه صنعت مصرف می شود.

وی خاطرنشان کرد: تاسیسات سد اکباتان از سال ۱۳۴۳ مورد بهره برداری قرار گرفته و این سد از ذخایر راهبردی استان است که اگر منابع آبی از بالای سد تامین نشود با بحران مواجه می شویم.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: بارش متوسط نزولات آسمانی در استان همدان به طور متوسط سالانه ۳۴۰ میلیمتر است اما در سال‌های اخیر، وضعیت نسبت به بلند مدت کاهش  یافته است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، به طور متوسط ۲۲۸ میلیمتر در سطح استان بارندگی داشتیم که این میزان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۲ درصد، کاهش یافته است.

شاهسوند ادامه داد: به دلیل برداشت بی‌رویه، بسیاری از منابع آب و سفره‌های زیر زمینی استان خالی شده یا ذخایر اصلی خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برداشت بیش از حد از منابع آبی آثار جبران ناپذیری را در پی دارد، اظهارداشت: در دشت‌هایی همچون کبودرآهنگ، سطح آب‌های زیر زمینی تا ۲۷ متر کاهش یافته که این کاهش ها موجب ایجاد فروچاله‌ها و ... شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان نیز گفت: این طرح با هدف ارتقا فرهنگ مصرف بهینه آب برگزار شده است و دانش آموزان به عنوان محافظان آب در این طرح مشارکت کردند.

غلامرضا فریدونی افزود: باید با استفاده از راهکارهای اثرگذار، میزان مصرف آب در استان را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: از نظر منابع آبی، ایران در رتبه ۱۳۱ کشورهای جهان قرار دارد و باید در حالی میزان بارش‌ها در آن یک چهارم متوسط جهانی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه همه باید برای برون رفت از شرایط کنونی کمبود آب تلاش کنیم، گفت: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، در یکی ۲ سال اخیر از نیم متر به ۷.۵ متر در رسیده است.

محمود نقوی با اشاره به اینکه گسترده آموزش دانش آموزان در این طرح، ۳۲ هزار دانش آموز است، افزود: این طرح در ۱۱ منطقه از مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش و در ۳۴۰ مدرسه اجرا شده است.

وی اظهار داشت: این طرح بیشتر صرفه جویی در مصارف خانگی را ترویج می‌دهد در حالی که بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی استان در حوزه کشاورزی مصرف می شود.

نقوی تاکید کرد: تغییر الگوی کشت، توسعه گلخانه‌ها و استفاده از آبیاری قطره‌ای مهم ترین راهکار برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است.

وی تصریح کرد: دانش آموزان در روستاها و مناطقی که محصولات کشاورزی کشت می‌شود باید به عنوان سفیران آب، فرهنگ استفاده بهینه از این مایه حیات را در خانواده‌هایشان نهادینه کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: با استفاده از شیرهای آب پدالی و الکترونیکی در مدارس و اماکن دولتی باید در مصرف بهینه آب تلاش کرد.

وی ادامه داد: باید با یک نگاه همه جانبه به نعمت‌های خدادادی، فرهنگ استفاده بهینه از حامل‌های انرژی و آب را در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها نهادینه کرد.

رییس جهاددانشگاهی همدان نیز د این آیین گفت: این طرح با مشارکت سه جانبه شرکت آب منطقه‌ای به عنوان کارفرما، اداره کل آموزش و پرورش به عنوان مجری، جهاد دانشگاهی به عنوان مشاور، اجرا شده است.

علی کلانترنیا افزود: در طرح داناب، دوره های آموزشی نجات آب، برای پایه‌های هفتم، هشتم و نهم تحصیلی، ارائه شد.

وی با اشاره به ارسال یک هزار اثر به دبیرخانه این طرح، اظهار داشت: از این تعداد آثار ارسال شده، ۲۰۰ اثر انتخاب و در نهایت ۳۴ اثر به عنوان طرح‌های برتر، برگزیده شد.

کلانترنیا با بیان اینکه ۳۲ هزار دانش آموز و ۷۰۰ معلم در این طرح مشارکت کردند، تصریح کرد: با توجه به نقش ارزشمند دانش آموزان در فرهنگسازی مصرف بهینه آب، مشارکت این تعداد دانش‌آموز قابل توجه است.

وی تاکید کرد: دانش آموزان به عنوان سفیران آب، نقش موثری در ارتقا فرهنگ مصرف بهینه دارند.


در پایان این آیین از برگزیدگان این طرح تجلیل شد.

 

کد خبر: 2012
  تاریخ خبر : 1401/04/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/04/06
 همایون
 540
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 40
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 3,619
  • بازدید دیروز : 6,156
  • کل بازدید : 5,363,961
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/01 13:29:47
  • شناسه IP شما : 3.145.191.169

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :