|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان خبر داد؛

پیشرفت 64 درصدی طرح اضطراری آبرسانی از سد تالوار به همدان

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان از پیشرفت 64 درصدی طرح اضطراری آبرسانی از سد تالوار به همدان و تخصیص 300 میلیارد تومان به این پروژه خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس محمد ضروری؛ سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به دیدارها و گفتگوهای صورت گرفته در جهت پیگیری آبرسانی به شهر همدان و وضعیت آبی استان عنوان کرد: جلسات متعدد و مکاتبات صورت گرفته با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مشاور و قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا اقدامات مهمی در راستای کارهای نرم افزاری و بازنگری طرح آبرسانی به همدان انجام شد و در این راستا طی هفته جاری بحث و گفتگو با مسئولین کشوری در حوزه منابع آب ایران، آب و فاضلاب و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با حضور استاندار همدان به انجام رسید.

وی در تشریح این موضوع با بیان اینکه اولویت شرکت آب منطقه ای و اولویت استان همدان پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان است، پروژه ای که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سال 1383 مصوب و مطالعات آن تا سال 1386 به طول کشیده است، اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه در سال 1386 آغاز شد اما به دلیل مشکلات و مسائل مالی ای که وجود داشته تاکنون به نتیجه نرسیده است و پس از انتخاب آیت الله رئیسی به سمت ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید، بحث تامین آب در کشور در اولویت قرار گرفت و در نهایت، در مهرماه سال جاری، شاهد حضور مهندس محرابیان؛ وزیر نیرو در همدان بودیم.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان به بازدید وزیر نیرو از پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان اشاره کرد و گفت: وزیر نیرو طی این بازدید دستور داد که با توجه به وضعیت خشکسالی که امسال شاهد آن هستیم و در سال آینده با آن روبرو خواهیم بود، این پروژه پیگیری و ان شاالله برای تابستان، مردم شهر همدان بتوانند از آب سد تالوار برای شرب استفاده کنند.

مهندس ضروری با بیان اینکه طی این دیدار با مهندس محرابیان این مسئول قول مساعد برای تامین اعتباری در این زمینه را به ما دادند، اظهار کرد: در این راستا دیدارها، بررسی های کارشناسی و تخصصی و پیگیری ها مستمراً دنبال شد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون پروژه آبرسانی به همدان در قالب طرح اضطراری آبرسانی از تالوار به همدان مطرح است که کارگاه و پروژه آن فعال است، گفت: امیدواریم که برنامه زمانبندی این پروژه به نحوی باشد که برای تابستان بتوانیم پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان را به نقطه مطلوبی برسانیم.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان با تاکید بر اینکه هم اکنون پیشرفت فیزیکی این طرح 64 درصد است، ادامه داد: اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا پایان سال 1399 برابر 302 میلیارد تومان، اعتبار مصوب آن برای سال جاری برابر 78 میلیارد تومان و اعتبار تخصیصی آن برابر 64 میلیارد تومان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه درنتیجه پیگیری های به عمل آمده، ۳۰۰ میلیاردتومان از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء به پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان اختصاص یافت، عنوان کرد: در مجموع، پیش روی این طرح نیازمند یک هزار و 500 میلیارد تومان است.

مهندس ضروری با اشاره به اینکه پس از سفر وزیر نیرو به استان همدان در تاریخ 27 مهرماه و حجم تخصیص ابلاغی جدید، طرح مورد بازنگری قرار گرفت تا بتوانیم در فاز اول 1200 لیتر در ثانیه آب شرب به شهر همدان را از سد تالوار تامین کنیم، افزود: مطابق مصوبات قبلی احجام طرح شامل خط انتقال فولادی بطول 140 کیلومتر در 4 قطعه اجرایی، جاده دسترسی به طول 140 کیلومتر، 3 ایستگاه پمپاژ، سازه پیش تصفیه در محل ایستگاه شماره 1، 7 باب مخزن بتنی ذخیره و تعدیل فشار به حجم مجموعاً 150000 متر مکعب و تصفیه خانه آب شرب با دبی 3700 لیتر در ثانیه به تصویب رسیده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه دبی طراحی مشاور برای تامین آب در شرایط اضطراری و فاز اول معادل 1800 لیتر در ثانیه است، تصریح کرد: یکی از مولفه های اصلی این طرح، خط انتقال لوله فولادی به طول 140 کیلومتر است، از این میزان تاکنون 122 کیلومتر آن انجام شده و 18 کیلومتر آن باقی مانده است.

ضروری تصریح کرد: در طرح اضطراری فاز اول با دبی طراحی 1800 لیتر در ثانیه ، قرار شد حفاری و لوله گذاری در 10 کیلومتر باقیمانده ابتدای مسیر (از سمت سد تالوار) انجام شود.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه ظرفیت فاز اول (مدول اول تصفیه خانه ) این طرح بایستی بر اساس 1800 لیتر در ثانیه پیش رود، خاطرنشان کرد: بدین سان، قرار شد تا لوله های فولادی با قطر 1200 میلیمتر در این زمینه کار شود.

وی به آزادسازی 130 کیلومتری در طول مسیر و راه دسترسی اشاره کرد و گفت: حجم فعلی سد اکباتان برابر 2 میلیون 70هزار متر مکعب و ورودی سد اکباتان همدان برابر 578 لیتر در ثانیه و خروجی آن برای شرب شهر همدان برابر 620 لیتر در ثانیه است یعنی به نوعی حجم فعلی سد اکباتان و آبشینه در حال حاضر برابر 6 درصد است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به این شرایط و اینکه وضعیت بارش در استان همدان در حال حاضر نسبت به سال گذشته در حدود 22 و نسبت به بلندمدت حدود 23 درصد کاهش داشته است، این وضعیت زنگ هشدار وضعیت آبی ما در استان همدان را به صدا درآورده  هم چنین، به سبب برداشت های بی رویه و بیش از حد از مخازن آب های زیرزمینی با کاهش بیش از حد و افت در آبخوان ها روبرو هستیم؛ بدین سان امیدواریم تا با قول های مساعد و هماهنگی های به عمل آمده شاهد انتقال به موقع و مناسب آب از سد تالوار به همدان در آینده ای نزدیک باشیم.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

کد خبر: 1957
  تاریخ خبر : 1400/11/27
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/11/27
 همایون
 798
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 54
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 2,782
  • بازدید دیروز : 2,784
  • کل بازدید : 5,351,061
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/29 12:18:20
  • شناسه IP شما : 13.59.136.170

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :