|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار همدان در جلسه کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی و شورای حفاظت از منابع آبی استان:

نجات آب با اصلاح الگوی کشت و کشاورزی مدرن محقق خواهد شد.

استاندار همدان با بیان اینکه چاه‌های غیرمجاز مسدود خواهند شد گفت: تخلیه آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز عامل ایجاد فروچاله است ضمن اینکه همدان در وضعیت بحران کم‌آبی قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد در جلسه کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی و شورای حفاظت از منابع آبی استان اظهار کرد: شرایط بارش‌ها در سال گذشته مناسب نبوده و استان در وضعیت بحرانی کم آبی قرار دارد که باید در رابطه با جلوگیری از برداشت آب‌های زیر‌زمینی اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد برداشت آب در استان همدان متعلق به بخش کشاورزی و صنعت است که باید برای مصرف بی رویه آب در این حوزه چاره‌اندیشی شود گفت: عمق برخی از چاه‌های استان به ۲۴۰ متر نیز می‌رسد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه باید برای برداشت‌های بی‌رویه در حوزه کشاورزی و همچنین کنترل مصرف آب در بخش صنعت و حوزه آشامیدنی برنامه‌ریزی کنیم تأکید کرد: در حوزه کشاورزی باید به دنبال جایگزینی برداشت از آب‌های زیرزمینی بود.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان را تامین کرد تصریح کرد: در حوزه کشاورزی باید با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و همچنین اصلاح الگوی کشت میزان مصرف آب را کاهش داد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه کشت محصولات پرآب‌بر باید حذف شود اظهار کرد: با جلوگیری از کشت محصولاتی همچون هندوانه و یونجه، از صادرات مجازی آب پیشگیری می‌شود ضمن اینکه اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب است و آبیاری زیر سطحی و آبیاری قطره‌ای نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی تخلیه آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز را عامل ایجاد فروچاله و بروز خسارات جبران‌ناپذیری در حوزه محیط زیست و زندگی مردم عنوان کرد و گفت: کشت‌های گلخانه‌ای بهره‌وری را افزایش و میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه باید با استفاده از روش‌های ترکیبی به گونه‌ای که به اشتغال و تولید آسیب وارد نشود، در راستای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی تلاش کرد افزود: با همکاری دستگاه‌های مرتبط، شرکت‌های دانش بنیان باید برای تولید کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی فعال شوند.

وی با بیان اینکه کشت‌های غرق‌آبی آسیب‌های جبران‌ناپذیری دارد اظهار کرد: با تشکیل جلسات مشترک و هماهنگی با استان‌های همجوار باید در رابطه با کاهش ضریب مصرف آب در بخش های مختلف تصمیم‌گیری شود.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه رسانه‌ها و صدا و سیما باید با فرهنگ‌سازی و تولید محتوا در رابطه با کاهش مصرف آب اقدام کنند گفت: برنامه‌های خوبی در رابطه با صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی تهیه شده اما بخش زیاد مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت است که باید اصحاب رسانه و صدا و سیما با تولید برنامه‌های آموزشی در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.

در ادامه این جلسه مهندس محمد ضروری سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان  با بیان اینکه میزان بارش از ابتدای سال آبی، تاکنون 192 میلی متر بود، گفت: در سال قبل 263 میلی متر بارش داشته ایم که این میزان 27 درصدکاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

وی میزان حجم ذخیره مخزن سد اکباتان را 7 میلیون متر مکعب دانست و افزود: این میزان ذخیره 21 درصد از حجم کل سد را نشان می دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان کل حجم آب ورودی به سد اکباتان را در سال آبی جاری 12/3 میلیون متر مکعب اعلام کرد و یاد آور شد: در سال آبی جاری که از ابتدای مهر ماه سال گذشته شروع شده بیش از 11 میلیون و 700 هزار متر مکعب آب برای مصرف شرب همدان از سد خارج شده است.

ضروری عنوان کرد: با همکاری استاندار , معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری , دادگستری کل استان , نیروی انتظامی , فرمانداران ، از ابتدای اجرای طرح احیا وتعادل بخشی تا کنون تعداد بیش از 5300 حلقه چاه غیر مجاز دارای احکام قطعی قضایی پر شده است که بمیزان بیش از 310 میلیون مترمکعب از اضافه برداشت این چاه های جلوگیری بعمل آمده است.

وی گفت: سامانه 3151 نیز برای دریافت گزارش های مردمی در خصوص مسائل آب , حفر چاههای غیر مجاز , اضافه برداشت چاههای مجاز آماده دریافت گزارشات تخلف در حوزه آب استان می باشد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان ادامه داد: تاکنون تعداد 337 جلسه شورای حفاظت در استان و شهرستانها تشکیل شده است که از این تعداد 59 جلسه سهم استان و مابقی مربوط به شهرستانها می باشد.

ضروری در پایان گفت: تعداد 5673 دستگاه کنتور هوشمند آب وبرق بر روی چاه های مجاز استان نصب شده است که این روند ادامه دارد.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

 

کد خبر: 1983
  تاریخ خبر : 1401/01/25
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/01/25
 همایون
 555
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 49
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 4,892
  • بازدید دیروز : 3,669
  • کل بازدید : 5,283,270
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 11:41:25
  • شناسه IP شما : 3.237.186.170

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :