|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

پروژه های آبرسانی استان در انتظار 810 میلیارد تومان اعتبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: برای تکمیل پروژه ها ۸۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که امیدواریم با سفر هیأت دولت به استان این اعتبارات اختصاص یابد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان،مهندس مرتضی عزالدین در نشست خبری با اصحاب رسانه، میزان اعتبارات کل پروژه های آبرسانی استان همدان را هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان بدهکاری به پیمانکاران داریم اما با این وجود پروژه ها به صورت جدی دنبال می شود.

عزالدین با بیان اینکه استان همدان علیرغم اینکه مردم فکر می کنند استانی سرسبز است وضعیت مناسبی ندارد، اظهار داشت: ۸۵ درصد از منابع آب استان زیر زمینی است و در این خصوص وضعیت خوبی ندارد .

وی با اشاره به وجود سه حوزه آبریز کرخه، سپید رود و حوزه دریاچه نمک در استان همدان، خاطرنشان کرد: میانگین نزولات جوی۳۳۰ میلی متر است و در سال آبی گذشته ۳۰۳ میلی متربارش داشتیم که نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش یافته است.

عزالدین میزان تبخیر نزولات جوی در استان را ۶۷ درصد دانست و افزود: میزان آب تجدید پذیر استان در سال آبی 92-93 برابر با 33 درصد از کل بارندگی استان است.

وی با بیان اینکه ۱۳ دشت مطالعاتی در استان همدان داریم، یادآور شد: همه این دشتها در وضعیت ممنوعه قرار دارند و دشت کبودرآهنگ نیز وضعیتی بحرانی دارد.

وی ادامه داد: سالانه دو هزار و ۲۰۰ میلیون متر مکعب برداشت آب داریم و در حال حاضر ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری آب داریم.

عزالدین با بیان اینکه نباید بیش از منابع تجدید پذیر آب برداشت شود، اظهار داشت: برداشت بالای ۴۰ درصد، دشت ها را دچار تنش آبی می کند که متأسفانه در همدان بیش از ۸۰ درصد برداشت می شود.

وی تعداد چاه ها را ۱۷ هزار و۴۷۱ حلقه و حجم برداشت از این چاه ها ۱۸۲۸ میلیون متر مکعب است.

عزالدین تعداد چشمه های استان همدان را سه هزار و ۴۰ چشمه عنوان کرد و افزود: یک هزار و ۶۰۳ قنات داریم که ۹۲میلیون مترمکعب آب از آنها برداشت می شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، خاطرنشان کرد: ۷ درصد آب در بخش شرب و سه درصد نیز در بخش  صنعت به مصرف می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان ا ینکه تغییر الگوی کشت را در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار دهیم، گفت: ۹۰ درصد  آب های زیرزمینی توسط کشاورزان برداشت می شود و هیچ مبلغی دریافت نمی شود به طوریکه متأسفانه راندمان آب در این بخش کمتر از30 درصد است لذا باید فکر اساسی در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به پروژه های مهم بخش آبرسانی یادآور شد: پروژه آبرسانی سد تالوار به همدان بزرگترین طرح آبرسانی استان است که تا امروز ۲۱۵ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

عزالدین با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر از پیشرف فیزیکی 52 درصدی برخوردار است، اظهار داشت: اعتبارات آبرسانی از سد تالوار در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان بوده که امسال ۳۲ میلیارد توان اعتبار برای ادامه روند اجرای طرح پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه برای طرح آبرسانی به ملایر با بخش خصوصی وارد مذاکره شده ایم ، خاطرنشان کرد: احداث تصفیه خانه ملایر با ۵۰ میلیارد تومان به روش BOT در حال انعقاد قرارداد است و امیدواریم ساخت این تصفیه خانه هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان، آبرسانی از سد سرابی به تویسرکان را یکی دیگر از طرح های مهم استان با هزینه ای بالغ بر  چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این پروژه ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل به ۳۶  میلیارد تومان اعتباردیگر نیاز دارد.

عزالدین با بیان اینکه هفت سد در استان همدان در حال ساخت است، اظهار داشت: سد کلان با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی، سد سرابی با ۹۲ درصد ، سد شنجور با  ۸۵ درصد ، سد نعمت آباد با ۵۰ درصد و  سد گرین با هشت درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا هستند.

وی افزود: سد خرمرود نیز از طریق فاینانس چین در حال پیگیری است و  اجرای سد آلان هم در صورت تأمین اعتبارات در سال آینده دنبال می شود.

وی ادامه داد: اعتباراتی که امسال داریم نسبت به پارسال ۷۵ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بین اینکه احکام برای مسدود کردن چاه های غیر مجاز با همکاری دستگاه ها ازخرداد ماه سال گذشته اجرا شد، خاطرنشان کرد: ۸۲۲ حلقه چاه غیر مجاز در طول یک سال اخیر مسدود شد که همدان از این لحاظ اولین استان کشور است با وجود اینکه تعداد چاه های همدان از دیگر استانها هم بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۳۵ کیلومتر چاه پر شده، تصریح کرد: مسدود کردن این تعداد چاه منجر به ۹۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب شد.

عزالدین افزود: امسال ۱۶۳ چاه پر شد که ۱۳ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب به دنبال داشته است.

وی نصب کنتور هوشمند در چاه ها را از دیگر اقدامات مدیریت مصرف آب عنوان کرد و افزود: یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در چاه ها نصب شده  که 400 دستگاه کنتورکارت آنان شارژشده است.

 

وی با اشاره به اجرای طرح دولت الکترونیک خاطرنشان کرد: ۲۹ خدمت آب منطقه ای از طریق دفاتر پیشخوان دولت و به صورت الکترونیکی ارائه می شود که منجر به کاهش تردد کشاورزان به شرکت و ارائه بهتر خدمات شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان به دغدغه های استان در حوزه آب اشاره کرد و گفت: باید به آب به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه کنیم و در غیر این صورت و  با پایان یافتن آب در دشتها مهاجرت از روستاها به شهرها اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: مدیریت آب نیاز به اصلاح قوانین آب به عنوان یک کالای اقتصادی دارد و باید قیمت و ارزش آن را نسبت به کالاهای دیگر بالاتر ببریم و به عنوان یک کالای بی بدیل به آن نگاه کنیم.

عزالدین با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از دشتهای کشور در حال تنش هستند، اظهارداشت: اگر نتوانیم آب را به درستی مدیریت کنیم دشتها با بحران مواجه خواهند شد و نخواهیم توانست پاسخگوی نسل های آینده باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان، آب را یک منبع انرژی دانست و افزود: اگر آب مدیریت نشود توسعه پایدار کشور نیز با خطر مواجه خواهد شد و چرخه تولید با مشکل روبه رو خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: خوشبختانه دولت در حوزه آب اقدامات خوبی انجام داده و تا کنون ۱۵ شورای عالی آب تشکیل شده و اعتبارات خوبی به آب اختصاص داده شده است.

عزالدین با اشاره به کاهش بارندگی ها در طول چند سال اخیر خاطرنشان کرد: با این وجود میزان تقاضا افزایش یافته و اگر مصرف آن مدیریت نشود شرایطی بحرانی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دشت بهار کشت دوم انجام می شود، گفت: در سال گذشته شرکت آب منطقه ای از کشاورزانی که کشت دوم انجام داد در مراجع قضایی شاکی شد و امسال هم اگر کشت دوم صورت بگیرد شاکی خواهیم شد.

وی با بیان اینکه همدان از استانهای برتر در آبیاری نوین بوده است، یادآور شد: استان به دنبال این است که میزان اراضی آبیاری تحت فشار و نوین را در استان افزایش دهد که تا کنون ۱۲ هزارهکتار از اراضی استان همدان تحت پوش آبیاری تحت فشار است.

عزالدین با بیان اینکه انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح قرار بود از سال ۸۸ آغاز شود، گفت: در حال حاضر نیروگاه شهید مفتح به دلیل کمبود منابع آبی با کمتر از ۳۰ درصد از ظرفیت خود کار می کند و با توجه به این موضوع در پایان سال ۹۲ قرار بر این شد که آبرسانی به نیروگاه در طول یک سال انجام شود که طرح مورد نظر از تیرماه سال گذشته آغاز شد.

وی با بیان اینکه تملک اراضی در این پروژه به طور کامل انجام شده است، یادآور  شد: پرژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۳۹ کیلومتر حفاری و ۳۷ کیلومتر لوله گذاری انجام شده که میزان لوله گذاری در مجموع ۴۳ کیلومتر و ۷۰۰ متر است و در تیر ماه به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان تعداد چاه های فاقد پروانه استان همدان را سه هزار چاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، در استان یک هزار و ۵۰۰ چاه غیر مجاز داریم که از سال ۸۵ به بعد حفر شده و از این تعداد ۶۰۰ چاه پر شده و این روند تا پایان سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت ۱۷گروه گشت و بازرسی در استان برای شناسایی چاه های غیر مجاز ، اظهار داشت: در شهرهایی همچون فامنین، اسدآباد و نهاوند احکام قضایی برای مسدود کردن چاه ها به صفر رسیده است و نزدیک به ۳۰۰ چاه در انتظار حکم قضایی است.

وی با بیان اینکه قسمتی از چاه ها برقی و قسمتی دیگر نیز بصورت دیزلی فعال هستند، ابراز داشت:  نظارت بر مصرف آب در چاههای برقی مشکلی ندارد اما در چاه هایی که برقی نیستند برای کنترل مصرف در این چاه ها، استفاده از کنتورهای حجمی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

عزالدین با بیان اینکه احداث سدها برای تأمین آب در گذشته بنا بر ضرورت انجام می شد، خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی های موجود سدسازی با مطالعات بیشتر انجام شود که در استان همدان اجرای سدها مطالعه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه دولت به دنبال تعادل بخشی برای مدیریت آب است، گفت: مدیریت آب در بخش کشاورزی، مسدود کردن چاه های غیر مجاز و آبیاری تحت فشار از جمله تدابیر دولت برای تعادل بخشی آب به شمار می آید.

وی با بیان اینکه پایش کیفی آب سد اکباتان به صورت دائمی انجام می شود، یادآورشد: در حال حاضر ورود فاضلاب به سد اکباتان نگران کننده نیست اما در حال پیگیری است.

عزالدین با بیان اینکه در گذشته در فرهنگسازی مصرف آب اقدام چندانی صورت نگرفت، اظهارداشت: در صورت تأمین منابع مالی تعامل با رسانه ها برای اطلاع رسانی و فرهنگسازی در حوزه آب افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه بازنگری در تمام سد های در حال اجرا انجام می شود، خاطرنشان کرد: بازنگری سد گرین نیز با توجه به پیشرفت فیزیکی هشت درصدی در حال انجام است و مشکلی ندارد و در صورت تأمین اعتبار ساخت این سد پیگیری خواهد شد و حجم ذخیره آب در این سد تغییری نخواهد کرد.

مرتضی عزالدین با بیان اینکه محدودیت تعداد کنتورهای هوشند چاه ها در استان نداریم، یادآور شد: مشکل ما محدودیت مراجعه کشاورزان برای دریافت این کنتورها است که در راستای رفع این مشکل بانک کشاورزی نیز وارد کار شده و تسهیلات به کشاورزان برای تجهیز چاه ها به کنتور هوشمند ارایه می دهد.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه ای که با شرکت توزیع نیروی برق داشتیم ۲۰ روز به کشاورزان مهلت داده می شود که برای دریافت کنتورهای هوشمند اقدام کنند.

عزالدین در پایان با بیان اینکه در جوامع پیشرفته بیش از ۷۰درصد منابع آب در بخش صنعت مصرف می شود، یادآور شد: سیاست دولت براین است که میزان مصرف ۹۰ درصدی آب را به سمت بخش صنعت که تنها ۷ درصد از آب کشور را مصرف می کند ببرد و پیشنهاد ما به بخش صنعت خرید چاه های کشاورزی است.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

 

کد خبر: 646
  تاریخ خبر : 1394/04/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/04/03
 مدیر سایت
 1187
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 25
  • بیشترین بازدید همزمان : 507
  • بازدید امروز : 3,433
  • بازدید دیروز : 4,572
  • کل بازدید : 5,440,267
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 14:14:42
  • شناسه IP شما : 3.137.183.14

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : همدان، خیابان جهاد، شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان
  • کدپستی : 6515914481
  • تلفن : 08138220737
  • فاکس : 08138220225
  • پست الکترونیکی : info[at]hmrw.ir
  • پیامک : 300074811
  • تلفن گویا :